نقد و بررسی فیلم «آرایش غلیظ»

کارگردان : حمید نعمت الله

بازیگران : حامد بهداد , طناز طباطبایی , حبیب رضایی , هومن برق نورد , علی عمرانی

جوایز:

برنده جایزه بهترین فیلـم هیأت داوران از سی و دومین جشنواره فیلم دیدنی فجر

خلاصه داستان: جوانی بار قاچاق ترقه فشفشه های چهارشنبه سوری یكی از دوست ها ش را بالا می كشد و از طریق دخمل ی كه دوستش دارد تلاش می كند آنها را بفروشد….

fefgrgrtgtrfads نقد و بررسی فیلم «آرایش غلیظ»
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی

فیلـم جفنگ با جفنگ فیلم دیدنی ساختن مفرق استآخرین اثر از شرکت برادران نعمت ا…، مقدم رفیق متاسفانه فیلم جذاب بدی است. فیلم دیدنی ی بی هدف، گیج و نامفهوم. همین که یک زوج هنری شکل گرفته و خیلی خوب حرف را می‌فهمند می‌توانند با هم همکاری کنند نکته بهتر ی است ولی گویا در اینجا دیگر جواب نمی‌دهد. همکاری این دو با فیلم زیبا زیاد بهتر بوتیک شروع شد که توانست نظر منتقدان تماشاچیان را برآورده نماید . بعد از آن نوبت به بی پولی رسید که با آن نگاه ابزوردش به متن بی‌پولی فقیرشدن یک شبه‌ی فردی پولدار توانست در سطحی وسیع تماشاچیانش را راضی از سالن به بیرون رهنمون نماید در کنار در مورد الی در جشنواره فیلم جالب فجر سیمرغ تماشاگران را کسب نماید . هنر مقدم دوست و نعمت ا… در مفرق روایت کردن جریان های معمول بود. جریان فیلم دیدنی بی‌پولی یا بوتیک حتی مجموعه موفق وضعیت سفید داستان‌هایی تکرار ی هستند ولی هنر این دو در مفرق بیان کردن این مفاهیم است. با ارجاع به سکانسی از فیلم دیدنی بی‌پولی به این گفتار وجه تصویر ی می‌بخشم . در صحنه ای از فیلم جذاب می‌بینیم که ایرج(بهرام رادان) از کارهایی تعریف می نماید که در آنها موفق نبوده است. پاک کردن سیب‌زمینی، غریق نجاتی در استخر و مسافرکشی در خط شیر پاستوریزه. کات شدن تصاویر متوالی و نشان دادن صحنه های نسبتا کمدی در دل روایت غمبار بی‎پول شدن ایرج، هنری است که از دستان نعمت ا… بر‌می آید. یا جهت مثال تیتراژ فیلم جالب خوب تحسین شده‌ی سربه مهر ساخته مقدم دوست نوشته‌ی حمید نعمت ا… که با نشان دادن صفحه نمایش رایانه شخصی صبا(لیلا حاتمی) کلماتی که در فضای مجازی جست جو می نماید به فرد دغدغه های او نزدیک می‌شویم. اما جریان در آرایـش غلیظ کاملا مفرق است. تلاش نویسنده کارگردان در ساختن تریلری پرهیجان با انرژی کاملا مشهود است ولی در اجرا این امر به بدترین شکل ممکن شکل گرفته است.جریان فیلم دیدنی از آنجایی شروع می شود که قرار است باری از ترقه فشفشه برای چهارشنبه سوری از بندر به سمت تهران بیاید ولی این بار که متعلق به هومن برق نورد است در گمرک میماند رفیق او حامد بهداد مامور می شود تا این بار را از بندر به تهران بیاورد. داستان خطی و ایده جذابی دارد. ولی با غلط محاسباتی تبدیل به بدترین فیلـم نعمت ا… می شود . حامد بهداد را هیچ زمان بازیگری خوب نمیدانستم ولی معتقدم چنانچه کارگردان او را کنترل نماید میتواند بازی قابل قبولی ارائه نماید . نمونه اش فیلم جالب جرم مسعود کیمیایی است که با کنترل شدن توسط کیمیایی بهترین بازی عمرش را به نظر من بیان نمود ولی در نقطه مقابل اگر کارگردان او را رها نماید فاجعه‌ای رخ می‌دهد. نمونه بارزش همین فیلم جذاب است. شخصی عصبانی، معتاد آماده درگیری. بهترین شخص برای این نقش قطعا حامد بهداد است که فیلم دیدنی را از لبه پرتگاه با اطمینان کامل به ته دره ببرد.او در بین راه با گروهی آشنا می شود که شغل عجیبی دارند. مردی که از خود برق تولید می نماید (با گیم بهتر علی عمرانی) و با دیدن زنها برق بدنش بیشتر می شود جهت سمیناری پزشکی به همراه این گروه به kish می‌روند. قصد کارگردان و نویسنده تلاش برای شبیه کردن فضای فیلم دیدنی به فیلم جذاب های فدریکو فلینی است. حتی در یک قسمت به سیرکی سر میزنند که سینمادوست ها تمام یاد فلینی بیفتند ولی این کجا آن کجا؟؟اسم فیلم جذاب نکته مثبت فیلم جالب است.”غلیظ” بودن تمام چیز در فیلم زیبا اصلی ترین نکته این فیلم زیبا دلیل بد بودن این فیلـم است. ارتباطات ، شخصیت ‌ها(که به جز مرد برقی بقیه از تیپ فراتر نمی‌روند)، لوکیشن ها حتی دیالوگ‌های فیلم جالب بر این امر صحه می‌گذارند. به شخصه فیلم دیدنی های خیلی ی را دیدم که همچین قصدی را داشته‌اند به بهترین شکل آن را اجرا کرده اند. نمونه نزدیکش “گرگ وال استریت” ساخته مارتین اسکورسیزی است. فیلم زیبا ی که به ما میفهماند که لذت و دیوانگی با مرزی بسیار زیاد کوچک از هم جدا میشوند. کارگردان و فیلـم نامه نویس با هنری بی مثال این مفهوم را به بیننده القا میکنند. اما در این فیلم زیبا دیوانگی و گذشتن از مرز آن به دعواهای فیزیکی خشن(که این سطح خشونت در TV ایران بی‌سابقه است)، دیالوگهای توهین آمیز، موسیقی با ریتم تند، شدت مصرف از مواد مخدر و حتی آواز همایون شجریان در اخر فیلم جذاب به “ارایش غلیظ” طناز طباطبایی محدود می شود . دریغ ازین که این چیزها فرد نمی‌آفرینند و کمبود فیلـم نامه را جبران نمیکنند. فیلم دیدنی تا نیمه میتواند تماشاگر خاص( نه اما عام) را با همراه نماید ولی از نیمه فیلم جالب به بعد تماشاگر به شدت آزار می‌بیند. چون فرد درنیامده نمیتواند با او همذات‌پنداری نماید سرنوشت به اصطلاح قهرمانان فیلم جالب برای ش ارزش ی ندارد. این فیلم دیدنی می شود نتیجه مساله چندسال اخیر سینمای ایران به مفهومداشتن ایده و طرحی بهتر نپروراندن این ایده تبدیل آن به یک فیلم جذاب نامه بد. حال کارگردان سعی می نماید در اجرا این نقصان را به یاری فرد های ویِژگزینشه با رفتارهای خاص‌ترشان رفع نماید . دست به دامن حامد بهداد می شود که با ویِژگزینشه بودن(بخوانید خل بودن) جهت مثال به فیلم زیبا انرژی بدهد و نتیجه‌اش می شود بدترین نقش‌آفرینی حامد بهداد در چند سال قدیم .به نظرم فیلم جذاب در بین عوام ابدا اهمیت ی ندارد اما با توجه به بازیگران و عوامل حرفه‌ایش گیشه خوب ی دارد که در این وضعیت رکود سینما تمام از آن استقبال میکنیم. شخصا استقبال از این فیلم جذاب در بین گروهی از منتقدان هم برای م جالب است و بی‌صبرانه منتظر نقدهایشان در اکران و “اندر حکایات شبیه بودن دکوپاژهای این فیلم دیدنی به آثار تارانتینو فولر ” مینشینیم. چه خوب است که برای مقایسه این فیلم جالب دست به دامن نمونه‌های وطنی مثل تردید واروژ کریم مسیحی و یا در سطحی بالاتر اشکان،انگشتر متبرک و چند جریان دیگر شهرام مکری شویم پای بزرگانی مثل تارانتینو، فولر اسکورسیزی را به بین نکشیم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقد و بررسی فیلم «آرایش غلیظ»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
بک لینک