علت تعیین کنند در عکاسی چهره

در جمع فامیلی جهت گرفتن عکسی زیبا یک مهارت کلیدی ضروری است که مهمتر از تمام است. در جمعی که می خواهید از آنها عکـس بگیرید فردی را بیابید که شخصیت تاثیر گذاری دارد به یاری او می توانید بر کل جمع اثر بگذارید عکاس پیشرفته جیک چیسام یکی از افرادی است که با کیفیت ترین عکـس ها را از افراد می گیرید عکس زیبا های او از افراد معروف زبانزد هستند در این مطلب گاهي از اسرار او را در اختیار شما قرار می دهیم
chehre2 علت تعیین کنند در عکاسی چهره
آموزش عکاسی حرفه ای

آموزش عکاسی حرفه ای,آموزش عکاسی,عکاسی

من با جیک تلفنی حرف کردم حتی از پشت تلفن نیز او مرا به خنده انداخت این کاری بود که جیک در آن استاد بود که به موفق یت شغلی اش هم کمک بسیار زیاد می کرد. او به معنای واقعی یک آدم است همان گونه که انتظار داشتم! ولی چه علت دیگری او را به یکی از بهتریـن عکاسان پرتره جهان تبدیل کرده بود؟

جیک اخیرا تولد ۷۰ سالگی پدرش را جشن گرفته بود از گروهی در حدود ۵۰ نفر عکس زیبا گرفته بود. با پیدا کردن بذله گو ترین شخص در گروه ارتباط یک به با افراد توانسته بود به تمام جمع آرامش بدهد و در موقع مناسب عکس زیبا خود را قبل از اینکه کسی حس کسالت نماید بگیرد.

همیشه برای من سوال بوده است که چگونه سریع اینکار را انجام دهم حتی با دوست ها فامیل! هر چه عکاسی از افراد بیشتر طول بکشد کار سخت تر می شود. پس با حرف کردن با افراد فضا آرام تر خواهد شد. به یاد داشته باشید بعضی افراد زیاد رفیق ندارند از آنها عکس زیبا بگیرید و به خصوص از معطل شدن برای عکاسی نیز بیزار هستند . به یاد داشته باشید که قرار نیست بلافاصله به آنها انعام بدهید. آنها باید مدتی شما را تحمل کنند.

ی از گروه بزرگی از افراد عکس جالب می گیرید چند نکته هست که بایستی در نظر داشته باشید، به یاد داشته باشید مهمترین فرد گروه می بایست در مرکز عکس زیبا قرار داشته باشد و فامیل دوست ها نزدیک در کنارش باشند. در عکس زیبا شما تمام چهره ها بایستی به روشنی دیده شوند. جیک می گوید زیاد حیاتی است که وقتی از گروهی از افراد عکس جالب می گیرید به تک تک آنها مد نظر داشته باشید گویی می خواهید از هر کدام از آنها عکـس تکی بگیرید. او عکاسی فضای ی ایجاد می نماید که تمام جمع را با آن درگیر بدانند این کار نیاز به روابط عمومی بالا و نفوذ کلام دارد مهارتی که بسياري فکر نمی کنند یک عکاس پرتره به آن نیاز دارد! جیک راه برقراری رابطه با افرادی را که می خواهد از آنها عکس زیبا بگیرد را آموخته است. زمان ی که افرادی را ملاقات می بکنید که قرار است از آنها عکس زیبا بگیرید ابه احتمال زیاد لا اولین بار است که با آنها برخورد می بکنید یک پنجره کوچک محدود جهت برقراری رابطه در اختیار شماست و شما می بایست از این فرصت برترین مصرف را ببرید تا بتوانید با کیفیت ترین عکس جالب ممکن را بگیرید.

« یکبار به من توصیه شد از یک خانم هنرپیشه که بعد از خوب یتی بزرگ مدتی از صحنه دور مانده بود عکـس بگیرم اکنون او قرار بود دوباره به صحنه بازگردد و من می بایست عفردی تعیین کننده می گرفتم. کمی با نیز حرف کردیم. خیلی عصبی بود، از او چندین عکـس با عینک دودی گرفتم عکس جالب ها وحشتناک بودند به ویژه با آن حالت اضطراب ی که داشت عکس جالب ها را به او نشان دآدم او اعتمادش را به من از دست داد. من از این ماجرا درس بزرگی گرفتم: هیچ چیز را به مشتری نشان نده مگر این که مطمئن باشی آنها از دیدن آن شادمان می شوند همـواره با کیفیت ترین عکس زیبا را اول نشان بده.»

فرقی نمی نماید از یک هنرپیشه، کارگردان، مد لبـاس یا کسی که اولین بار است مقابل دوربین قرار گرفته است عکس زیبا می گیرید می بایست به خاطر داشته باشید که آنها را در معرض نمایش قرار داده اند زیاد حساس هستند . این شغل عکاس است که آنها را به گونه ای نمایش دهد که آنها رفیق دارند دیده شوند. این یک همکاری دوطرفه بین سوژه عکاس است.

جیک می گوید:« گاهي مواقع به آنها می گویم کسل به نظر می رسی. واکنش آنها این است که لبخند می زنند چون تمایل دارند در عکس جالب خوب به نظر برسند به این ترتیب آنها را از این حالت خارج می کنم. در عکس جالب های خانوادگی سعی می کنم هر کسی را که می تواند به راحتی بلند شود بنشیند را ترغیب کنم تا روی زمین بشیند. این کار شاید جهت بعضی افراد سالخورده حالت کنایه داشته باشد ولی نتیجه خوب ی حاصل می شود.» جیک با نام های بزرگی در صنعت سینما و موسیقی کار کرده است از رابرت دنیرو، میکی رورکی و ناتالی پورتمن گرفته تا گروه کولدپلی. او از صحنه هایی از استودیو ها تا سقف خانه ها پارکینگ خودرو ها عکس زیبا گرفته است. یکی از برجسته ترین تصاویر او عفردی است که از گروه موسیقی آمریکایی استروکس گرفته است. عکس جالب در اتاقی وصف ناشدنی در هتل گرفته شده است جیک تصمیم گرفت از این آسانی حداکثر مصرف را ببرد.

جیک می گوید:« من نمی خواستم طراحی اتاق را از دوباره انجام دهم یا جای چیزی را عوض کنم در عوض تصمیم گرفتم از آن اتاق به همان شکلی که بود مصرف کنم و عکس جالب بگیرم، پس تصمیم گرفتم از عمق اتاق برای عکس زیبا خودم استفاده کنم. من سعی کردم اتاق را همان قدر که کسل کننده بود نشان دهم و جهت این منظور از خطوطی با طول مفرق جهت حس دوری و نزدیکی استفاده کردم. هیچ کس در مرکز خطوط قرار نداشت هیچ کس روی خطوطی که در مرکز بودند نبود. با این عکس زیبا بسياري می گویند تو عمق عکس را نشان داده ای اما خیلی خیلی مهم نبود چنانچه عکس فردی که در پشت زمینه عکـس قرار دارد مات به نظر می رسید. چیزی که بیشتر با اهمیت است این است که ترکیبی جالب سرگرم کننده ارائه دهید تا اینکه یک تصویر با کیفیت بالا با تمام جزئیات ارائه دهید.»

او ادامه می دهد: « من اعتقاد دارم چیزی که افراد را در عکس زیبا جمع می نماید یاد بود رویداد است پس بایستی به اندازه کافی محیط ی متناسب با این رویداد ایجاد بکنید ، ولی چیزی که بیش از تمام با اهمیت است این است که به افراد مجوز دهید فرد را ظهور دهند ابراز وجود نمایند. به تمام افراد گروه اجازه دهید با یکدیگر در رابطه باشند. مجوز دهید تا در این فرایند مجموعه کنند.»

دو راه برای عکاسی به این شکل وجود دارد. یا عفردی با محیط ی رویایی می خواهید بگیرید یا اینکه عکـس کاملا واقع گرایانه بگیرید و از فضا به صورت غیر طبیعی مصرف بکنید . چنانچه از اتاق خواب عکس زیبا می گیرید تصور بکنید افراد در حال بالا و پایین پریدن روی رختخواب ها هستند . الویت این است که افراد از پوسته خود بیرون بیایند. چیزی که با اهمیت است این است که نمی دانید واکنش افراد در این لحظه چطور خواهد بود. بعضی افراد اصلا رفیق ندارند در چنین شرایطی از آنها عکس جالب بگیرید در این لحظه است که ارتباطی که با آنها برقرار می بکنید وارد گیم می شود. حرف کردن با آنها در این شرایط به آنها کمک می نماید تا راحتتر باشند و اجازه دهند عکس جالب مورد نظر خود را بگیرید و در عین حال به تفاهمی برسید بایستی بدانید که آنها چه عکسی رفیق دارند می خواهند مانند مدیر موفق به نظر برسند یا آدم ی سر زنده و پر شور. این دقیقا کاری است که جیک می نماید او از هر چیزی که به ذهنش می رسد با آنها حرف می نماید تا به این تفاهم نهایی دست یابد.

جیک می گوید: « در سال های اخیر دریافته ام بسياري از فضاهایی که به نظر ما عکاسان زیبا می آید می تواند سوژه عکاسی را به نیز بریزد یا باعث اضطراب تشویش او شود. آنها می توانند جذاب باشند اما نه بیشتر از شخص یا افرادی که می خواهید از آنها عکس زیبا بگیرید چون در این صورت در عکس شما بیشتر اثاثیه و اشیا جلب توجه خواهد کرد تا افراد. خوب راستش را بخواهید من در چنین شرایطی بسیار زیاد هیجان زده می شوم چون بایستی دو سوژه مفرق را در عکس جا دهم یا به یکی الویت بیشتر دهم و به یاری فوکوس مساله را حل کنم تا مرکز توجه عکس از کنترل خارج نشود. خوب به جای اینکه فقط فرد سوژه مد نظر شما باشد اگر فرد از شما بخواهد با سلیقه خودش از او عکس جالب بگیرید مانند کلیشه همیشگـی نشسته روی صندلی و یک پشت زمینه بخصوص مشکلی نیست چند عکـس به این شکل بگیرید پس نوبت شماست هم اکنون می توانید عکـس های خودتان را بگیرید.»

جهت عکس جالب گروه موسیقی استروکس جیک تنها از چراغ های موجود استفاده کرد که نور نارنجی تولید می کرد این چیزی نیست که تمام عکاسان از آن خوششان بیاید ولی جیک ارزش ی نمی داد و ترجیح می داد از محیط موجود و توانایی های خود حداکثر استفاده را ببرد.

جیک می گوید: « به نظر گرم می رسید، عالی بود این همان چیزی بود که من می خواستم. از آنچه وجود دارد به عنوان برتری مصرف بکنید چون عکاسان دیگر به احتمـا ل زیاد می خواهند آن را حذف کنند. نگذارید آنچه در عکس جالب وجود دارد شما را به هراس بیندازد در عوض سعی بکنید به آن با دید مثبت نگاه بکنید از نور روز و شرایط آب هوایی نترسید. بهتر اگر پشت زمینه شما شلوغ است سعی بکنید از این شلوغی برای نشان دادن برتری سوژه بر گوناگونی موجود در تصویر استفاده بکنید .»

جیک اکثرا ٌ در محیطی عکـس می گیرد که کنترلی بر آن ندارد. در عفردی که از یک شوی تلوزیونی از مجری زیاد دیده شده اپراه وینفری گرفته بود می خواست مطمئن شود که تعداد خیلی ی از جوایز امی که در پشت او قرار داشت سگی که باندی به پایش بسته شده بود را در عکس جالب بگنجاند. به همین است که زمان ی او می خواهد از گروهی از افراد عکس زیبا بگیرد سعی می نماید از لنز واید مصرف نماید تا هر چه را می خواهد در تصویر جا دهد. اپراه می دانست که جیک می خواهد عکس جالب بگیرد و خیالش آسان بود و به او مجوز می داد بچرخد با کیفیت ترین موقعیت را جهت عکاسی انتخاب نماید.

برای عکس جالب کونان او برین هم این چنین بود. جیک اجازه داشت میزبان را در تونایت شو برای جهار یا پنج ساعت دنبال نماید . او در تمام لحظات بدنبال با کیفیت ترین پشت زمینه بود و در نهایت عکسی از او و دستیارانش گرفت در حالیکه آنها درمورد متن قسمت از پروگرام شوی تلوزیونی حرف می کردند.

جیک می گوید: « برخي ها به من می گویند که وقت عکاسی جسارت کافی در من نمی بینند طوری رفتار می کنی که کسی حس نمی نماید عکاس با تجهیزات خیلی آنجاست بسیار زیاد بی سر صدا هستی. خوب باید بگویم وقتی مدتی به دیواری تکیه میدهید گویی ناپدید می شوید دیگر مردم به شما توجه نمی کنند. این اتفاق می افتد ولی کاملا کنترل شده است. نمی خواهم زمان ی از افراد عکس زیبا می گیرم آنها حواسشان به من باشد می بایست حساسیت و سنگینی نگاه دوربین برای آنها عادی شود من همچنین پرسه میزنم و سعی می کنم با این محیط کار کنم همين طور که تمام فکر می کنند و در صحنه معمولی برترین موقعیت زاویه را برای عکاسی پیدا می کنم.»

عکاس بودن در واقع هنرپیشگی است. این کار بایستی مرتب مقابل سوژه ادامه پیدا نماید همچنین در طول فرایند عکاسی رابطه دو سویه با سوژه بایستی ادامه یابد تا او را طرفدار نگه دارید. جیک واقعا آدم خوش شانسی است چون استعداد بالایی در ایجاد این رابطه دارد. او فهمیده است هر چه سوژه احساس راحتی بیشتری داشته باشد کمتر در باره عکـس خود نگـران است این استرس نیز کمتر در چهره او نمایان خواهد شد همچنین عکاس فرصت بیشتری جهت گرفتن عکس جالب های بیشتر در موقعیت های خوب خواهد داشت. شادمان نگه داشتن سوژه عکاسی به این مفهوم است که می توانید عکس زیبا های بهتری بگیرید.

جیک می گوید: « همیشه خوب است صادق باشید شک و تردید را ابراز بکنید ، آنها را در فرایند عکاسی سهیم بکنید تا این که سعی بکنید به آنها دستور دهید یا تمام چیز را به آنها دیکته بکنید همين طور باید کاملا با نزاکت با سوژه برخورد بکنید . این که به افراد بگویید آنها غلط می کنند تاثیر بهتر ی بر آنها ندارد. همان گونه که گفتم پنجاه درصد کار عکاسی از افراد رابطه برقرار کردن با آنهاست. جهت آن بخش دیگر که تکنیک های عکاسی را مصرف می بکنید بسیار زیاد از شما قدر دانی نخواهد شد. این کار غریزی است همین که راه رابطه با سوژه را بیابید کار تمام است او در اختیار شماست تا عکس جالب مورد نظر را از او بگیرید.

از افرادی که در جمع وجود دارند استفاده بکنید از آنها بخواهید با شما همکاری کنند. در نهایت می بینید که در حالیکه دکمه شاتر دوربین را فشار می دهید تمام در حال همکاری با شما هستند تا با کیفیت ترین نتیجه را بگیرید. این یک تلاش جمعی است. به خاطر داشته باشید هر چه افراد بیشتری وجود داشته باشند باید با افراد بیشتری رابطه برقرار بکنید تا از آنها عکس جالب بگیرید.

جیک از نظرات دیگران خیلی شادمان نمی شد و قبلاً از این برخورد ها عصبی می شد که افراد دیگر را در فرایند عکاسی او دخالت کنند اما این زمانی بود که او عکاسی کم تجربه بود و اعتماد به نفس کافی نداشت می خواست فقط در چهارچوبی معین حرکت نماید. اما امروزه او به افرادی که با او در فرایند عکاسی همکاری می کنند با دید مثبت می نگرد. اگر فردی نظر خوب ی بدهد از به کار بستن آن شادمان خواهد شد. وقتی که می خواهید افراد را غافلگیر بکنید خوب نیازی به کمک از دیگران احتمال دارد نباشد اما برای این کار می بایست تعداد خیلی ی عکس جالب بگیرید احتمالا یکی از آنها خوب از آب در آید.

دفعه بعد که می خواهید عکـس پرتره بگیرید چه سوژه نفر باشد چه گروهی از افراد باشد به خاطر داشته باشید بایستی آنها را به شور شوق بیاورید. سعی بکنید آنها را بشناسید بفهمید چطور آدم ی هستند چگونه می توانید آنها را بخندانید. شما کارگردان می باشند و بایستی بدانید چطور از هنرپیشه ها مصرف بکنید . سوژه را در نقطه مناسب قرار دهید کاری بکنید که حس راحتی نماید تا وقت کافی داشته باشید تا عفردی را که می خواهید بگیرید که این بدان معناست آنها از این تجربه لذت خواهند برد دفعه بعد آنها مشتری شما خواهند بود و بخاطر داشته باشید قشنگ ترین عکس جالب ها با کار تیمی بدست می آیند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “علت تعیین کنند در عکاسی چهره”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
بک لینک