تحقیق معنای توبه

توبه به معنای برگشت است لذا در قرآن هم به خدا نسبت داده شده هم به آدم توبه به خدا به مفهوم برگرداندن لطف رحمت خود بر بندگان و توبه آدم به معنای برگشت او از اکنون ت و اعمال فاسد قدیم خود لذا در هر توبه آدم دو توبه از خدا می بینیم
%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85 %D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 %D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87 تحقیق معنای توبه
انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد,انجام پایان نامه کارشناسی ارشد,انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

به این بیان که اول خدا توبه می نماید یعنی لطف خودش را به بندگان گناهکار بر می نماید با این لطف آدم متوجه بدی می شود بعد از این توجه ، آدم هم توبه و از افکار اعمال خودش پشیمان شده بر می گردد بعد از این حالت بار دیگر خدا لطف کرده وتوبه او را می پذیرد شبیه پدری که لطف می نماید سرمایه ای را به فرزندش می بخشد این فرزند در تاثیر همین سرمایه اجناسی تهیه و تولید می نماید دوباره پدر همین اجناس فرزند را با قیمت چند مساوی از پسرش می خرد که تجارت و سود فرزند بین دو لطف پدر قرار می گیرد.
ابعاد توبه
در روایت بسیار زیاد عالی جالبی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم توبه را در ابعاد گوناگون بیان می فرماید که ما متن روایت را با کمی شرح از خودمان در اینجا می آوریم :
« اَتَدرُونَ مَنِ التَّائِبُ؟ قَالُوا اللَّهُمَّ لَا» آیا می دانید توبه کننده حقیقی کیست؟ گفتند : نه. فرمود :
۱-« اِذَا تَابَ العَبدُ وَ لَم یُرضِ الخُصَماءَ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه آدم به زبان و دل توبه نماید ولی طلبکاران ستم کشیدگان را از خود راضی ننماید در واقع توبه نکرده است.
۲-« مَن تابَ وَ لَم یَزِد فِی العِبادَهِ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هر گاه توبه نماید ولی به عبادتش چیزی اضافه نشود او هم توبه نکرده است.
۳-« مَن تابَ وَ لَم یُغَیِّرُ لِباسَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه کسی توبه نماید ولی در لبـاس قیافه ظاهری او تغییراتی داده نشود باز توبه نکرده است.
۴-« مَن تابَ وَ لَم یُغَیِّر رُفَقائَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه شخصی توبه نماید ولی در موارد اجتماعی ارتباطات قبلی را با افراد فاسد همچنان ادامه دهد آنانرا عوض نکندگویا اصلا توبه ای نکرده است.
۵-« مَن تابَ وَ لَم یُغَیِّر مَجلِسَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هر گاه توبه نماید لیکن در نشست برخاست ها و دعوتها پذیرائی های او چهره اسلامی مشاهده نشود باز توبه او مهم نیست.
۶-« مَن تابَ وَ لَم یُغَیِّر فِراشَهُ وَ وِسادَتَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه کسی توبه نماید ولی در موارد خانوادگی وزناشوئی و تربیت فرزند اخلاق و رفتار اسلامی نداشته باشد در موارد جنسی از راه انحرافی که رفته باز نگردد باز توبه نکرده است.
۷-« مَن تابَ وَ لَم یُغَیِّر خُلقَهُ وَ نِیَّتَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هر گاه کسی توبه نماید ولی در هم اکنون ت روحی و فکری قلبی برخوردهای اجتماعی او تغییراتی داده نشود و به جای راضی کردن خدا به فکر راضی کردن این و آن باشد تکبر و کینه وحسادت و بخل و ریاء را کنار نگذارد و انگیزه ها هدف های مادی را به قصد قربت اخلاص تبدیل نکند باز توبه او ریشه و اساس ندارد.
۸-« مَن تابَ وَ لَم یَفتَح قَلبَهُ وَ لَم یُوَسِّع کَفَّهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه توبه نماید لیکن روحش باز رویش گشاده نباشد بلکه همان تنگ نظری های قبلی را داشته باشد همين طور دستش را از یاری به این آن بسته نگاه دارد او هم توبه نکرده است.
۹-« مَن تابَ وَ لَم یُقَصِّر اَمَلَهُ وَ لَم یَحفَظ لِسانَهُ فَلَیسَ بِتائِبٍ» هرگاه فردی توبه نماید ولی از خیال پردازی های وهم انگیز آرزوهای دور و دراز خویش دست برندارد زبانش را از انواع تهمت ها و دروغ ها غیبت ها و نیش ها و سوگندهای نابجا گواهی دادن های ناروا ناسزاها و شایعه سازی ها یاوه گوئی ها سخن چینی ها و …. باز ندارد او هم در واقع توبه ای نکرده است.
۱۰-« مَن تابَ وَ لَم یُقَدِّم فَضلَ قُوتِهِ مِن بَدَنِهِ فَلَیسَ بِتائِبٍ» فردی که توبه نماید ولی در موارد اقتصادی و مصرف توجه به محرومان وگرسنگان جامعه بی فرق باشد و حاضر نباشد کمی از تشریفات زندگی شخصی خود را در راه رفاه افراد دیگر صرف نماید او هم توبه نکرده است.
پس پیامبر عزیز اسلام بعد از بیان این ابعاد آثار توبه سخن شریف را چنین ادامه می دهد :
« اذا استقام علی هذه الخصال فذاک التائب » هر گاه توبه کننده این صفات ده گانه را مراعات کرد توبه حقیقی کرده است.
شرائط انواع توبه
همانگونه که برای هر نوع مرض ی دوائی است جهت هر نوع گناهی هم توبه ای است که مناسب با آن گناه باشد. برای مثال توبه کتمان حقائقی که بایستی برای مردم گفته شودبه این است که آدم آن موارد را با بیان رسا و گویا بیان نماید و لذا قرآن بعد از آنکه کتمان کنندگان را به سخت ترین نفرین ها تهدید می نماید می فرماید :
« الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا فاولئک اتوب علیهم انا التواب الرحیم » هر گاه افراد کتمان کننده توبه نمایند وخرابی ها را اصلاح به جای کتمان های خود دست به بیان حقائق و افشاگری در مورد بزنند من لطف و رحمتم را بر آنان بر می گردانم و من توبه پذیر رحیمی هستم.
در این آیه چگونگی توبه با نوع گناه کاملا تناسب و سنخیت دارد. در قرآن احتمالا آیه ای نباشد که در کنار توبه وظیفه ای را بیان نکرده باشد جهت مثال مکرر در کنار عبارت «تابوا» عبارت «اصلحوا» هم آمده یعنی همچنین توبه و پشیمانی قلبی باید آدم توبه کننده خرابکاری های سابق خود را ویرایش نماید.
جهت مثال در کنار توبه منافقین وظائف متعددی بیان شده از عبارت اینکه می فرماید : « الا الذین تابو اصلحوا و اعتصموا بالله اخلصوا دینهم لله فاولئک مع المؤمنین». گرچه منافقان در قعر دوزخند لیکن هرگاه توبه کنند خرابیهای قدیم را بازبینی نمایند « و اصلحوا» و به جای چنگ زدن و وابستگی به شرق و غرب فقط به خدا متوسل شوند واعتصموا بالله به جای گرفتن قانونی از این آن و ایجاد یک مکتب التقاطی و درهم فقط از قانون خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله پیروی نمایند « و اخلصوا دینهم لله» آری چنانچه در کنار توبه به این وظائف عمل نمایند و نشان دهند که به راستی ما از راهی که رفته ایم به شدت پشیمانیم ما هم اینان را همراه مؤمنان قرار می دهیم. « فاولئک مع المؤمنین ». در گاهي ت در کنار عبارت «تابوا» عبارات دیگری از قبیل « اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه» آمده به مفهوم افرادی که توبه می کنند می بایست نماز را هم بپا دارند هرگاه این مسلمان مدت ها نماز را رها کرده و یا سالها زکات را نمی پرداخته هم اکنون که توبه می نماید بایستی در مقام جبران قدیم ها بر آمده و نمازهای ترک شده را قضا و مالیات های نپرداخته را بپردازد. و در ت دیگری می بینیم که در کنار توبه شرط عمل صالح و ایمان بیان شده است. کوتاه سخن آنکه توبه فقط با پشیمانی نیست بلکه بایستی حق مردم به مردم داده هم حق خدا انجام گیرد خرابی ها بازبینی وکتمان ها افشا و کفرها ایمان و شرک ها توحید تا توبه حقیقی صورت گیرد.
نکته جالب
تازه اگر تمام عبادات انجام گیرد حقوق الهی مردم پرداخت شود و پشیمانی قلبی هم صد در صد باشد لیکن در موارد سیاسی واجتماعی آدم دچار لغزش باشد به مفهوم خط ولایت رهبر ی او سالم نباشد تمام کارها و جبران ها توبه ها نقش بر آب است.
گوشه ای از راههای توبه و جبران
در ت قرآن و روایات برای آمرزش وجبران گناهان دستورات و رهکرده ائی رسیده که ما چند نمونه آن را بیان می کنیم.
۱-یاری ها و صدقات پنهانی
« ان تبدوا الصدقات فنعمّا هی و ان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیرلکم و یکفّر عنکم من سیّئاتکم » اگر به فقرا آشکارا یاری کنید کار نیکوئی کرده اید ولی چنانچه همین صدقات را پنهانی انجام داده رسیدگی به فقرا مخفیانه باشد برای شما بهتر و سبب می شود که گناهانتان محو شود.
۲-هجرت وجهاد
« فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم اوذوا فی سبیلی و قاتلوا قتلوا لاکفّرنّ عنهم سیئاتهم» پس افرادی که هجرت کرده اند وبخاطر پشتیبانی از حق از خانه هایشان آواره اخراج شده و در راه من آزارها دیده اند و جهاد کرده به شهادت رسیده اند من حتمـا گناهانشان را پوشانده و آنانرا خواهم بخشید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تحقیق معنای توبه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
بک لینک