موسیقی کلاسیک(Korsakov)

موسیقی کلاسیک(Korsakov)

Nikolai Rimsky-Korsakov

 در این مطلب ابتدا قصد داریم تا شما عزیزان را با موسیقی کلاسیک(Korsakov) بیشتر آشنا سازیم.در ادامه این مطلب به موسیقی پاپ در ایران خواهیم پرداخت.

دانلود آلبوم

کرساکف یکی از اهنگساز های بزرگ روسی هستش که همزمان با چایکوفسکی میزیسته است.این موسیقیدان بزرگ روس برای نوشتن اهنگ زنبور عسل یک ماه پیش کندوی زنبورا خوابیده و یک اهنگ بسیار زیبا و دشواری را ساخته که اگر به این اهنگ گوش دهید گویا زنبوری در مقابل شما پرواز می کند.

NARK موسیقی کلاسیک(Korsakov)

  music-archive.ir

 

 

نیکولای آندره‌ای یویچ ریمسکی کورساکف (به روسی: Николай Андреевич Римский-Корсаков) آهنگساز و آموزگار موسیقی اهل روسیه در ۱۸ مارس۱۸۴۴ در تیخوین به‌دنیا آمد و در ۲۱ ژوئن۱۹۰۴ در لیوبنسک درگذشت. او به همراه مودست موسورگسکی، میلی بالاکیرف، الکساندر برودین، و سزار کوئی عضو «گروه پنج» بود.

برخی از آثار

  • سوئیت سمفونیک « شهرزاد »
  • اپرای خروس طلایی
  • اپرای نامزد تزار
  • اپرای شب کریسمس
  • سه سمفونی
  • کنسرتو پیانو
  • کاپریچیو اسپانیول برای ارکستر

 

موسیقی پاپ در ایران

 

موسیقی پاپ فارسی در سده ی نوزدهم میلادی و در دوره ی قاجاریه زاده شد و بعدها با از راه رسیدن رادیو ، شتابان در ایران دوستدار و خواهان پیدا کرد. در ایران و پیش از درخشش ویگن در سال های آغازین دهه ۵۰ میلادی ٬ بازار موسیقی ایران در یکه تازی خوانندگان موسیقی سنتی و نیمه سنتی همچون قمرالملوک وزیری ، بدیع زادگان و … بود. اگر ترانه هایی همچون « تیرم تیرم آخ جون » را به جای ژانر پاپ ، در سبک موسیقی محلی ( فولکلور ) بگنجانیم ، شاید بتوان ترانه هایی همچون « آقا جان یکی یه پول خروس » با اجرای بدیع زادگان را از جمله پیشتازان موسیقی پاپ ایرانی برشمرد.موسیقی,موسیقی ایرانی,موسیقی بی کلام,موسیقی چیست,موسیقی سنتی,موسیقی ایرانیان,موسیقی کلاسیک,انواع موسیقی,موسیقی اصیل ایرانی,مشاهیر موسیقی , موسیقی ایران

این ویگن – ملقب به سلطان پاپ ( سلطان جاز ) ایران – بود که با ارائه اثاری نوآورانه و اثرپذیرفته از موسیقی غربی ، و  سود جستن از ساز فرنگی گیتار ، دگرگونی ای سترگ در پهنه ی موسیقی مردمی ایران به پا کرد.

بی گمان، رشد و گسترش واقعی و سترگ موسیقی پاپ فارسی ، همچون موسیقی پاپ جهان ، در دهه ی طلایی و تکرار ناشدنی ۷۰ میلادی رخ داد. در این دهه ی رویایی فرهنگ و هنر گیتی ، سودجستن از سازها و آواهای بومی موسیقی ایران با بهره گرفتن از کیبورد ( ارگ ) ، گیتار اسپانیایی و برقی٬ درامز و … ٬ سبک نوینی را در موسیقی ایرانی پدید آورد.  هایده ، گوگوش ، داریوش و ابی ، به ترتیب ، چهار ستون فرازمند و استوار موسیقی پاپ ایرانی در این دهه بودند که تا چهار دهه بعد هم هنوز کسی نتوانسته در کامیابی و ماندگاری ، به جایگاه این چهار نزدیک شود. در بین خوانندگان پرشمار موسیقی پاپ در دهه ی تکرار ناشدنی ۱۹۷۰ میلادی (  ۱۳۵۰خورشیدی ) ، تنها هایده بوده که شمار چشمگیری از آثار سنتی و نیمه سنتی اش به سبب سود جستن از ترانه و آهنگ فاخر و اشعار شاعران گران مایه و ماندگار شعر و ادب فارسی ، مورد توجه و تحسین بزرگان موسیقی سنتی ، از جمله استاد محمدرضا شجریان قرار گرفته و بدین ترتیب در موسیقی سنتی ایران هم ، جایگاهی فراتر از مرضیه ، الهه ، پوران ، دلکش ، عهدیه و … دارد. تک آثاری درخشان در سبک موسیقی سنتی ، افزون بر صدایی شش دانگ و آموزه هایش از استاد پرویز یاحقی ، جایگاهی درخور در گستره ی موسیقی سنتی و نیمه سنتی ایران برای حمیرا پدید آورده است. اما این عهدیه بود که توانست همچون هایده ، در هر دو پهنه ی موسیقی سنتی و پاپ آثاری پر هوادار بیافریند. هر چند بیشتر آثار پاپ او در خدمت صنعت فیلم سازی ایران بود تا این که در بازار موسیقی ، جدول های فروش را جا به جا کند. بسیاری از ترانه و تصنیف های دو صدایی تکرار ناشدنی دلکش و ویگن ، مربوط به سال های پایانی دهه ۱۳۴۰ و سال های آغازین ۱۳۵۰ هستند که برای ما به عنوان یادگار آن دوران درخشان موسیقی مردمی ایران زمین باقی مانده اند.

منبع

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی کلاسیک(Korsakov)”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
بک لینک